Nosztalgia 2005. augusztus 4. Csütörtök Népszabadság Diploma melléklete
Nem művész akarok lenni
A felvételi pontszámok sokaknak meglepetést okoztak. Ha nem sikerült a kiszemelt felsőoktatási intézménybe bekerülni – kesergés helyett -, körül kell nézni, hiszen számos más lehetőséget kínálnak az “elveszett év” hasznos eltöltéséhez a különféle OKJ-s képzést nyújtó iskolák. Az országos képzési jegyzék a változó gazdasági, munkaerőpiaci-körülményekhez szükséges munkaerő kialakítását és fejlesztését szolgálja. Érettségivel rendelkező, 18 év feletti fiatalok egyetem/főiskola előtt vagy helyett felsőfokú képesítést szerezhetnek, ha elvégeznek két évet egy ilyen szakiskolában.
Mészáros Gábor (22 éves) 2003-ban alkalmazott grafikusként végzett az egri Eventus Üzleti Tudományok Szakközépiskolájában, jelenleg pedig a Szegedi Tudományegyetemen hallgat rajzot és művelődésszervezést. Mikor arról kérdeztem, hogy miért választotta az oktatás ezen formáját, elmondta, hogy miután 2001-ben végzett a szegedi Tömörkény István Gimnáziumban díszítőszobrászként, több főiskolára is jelentkezett rajzra, vizuális kommunikációra, bejutnia viszont egyikre sem sikerült. Egy év kihagyás nagyon visszavetette volna, nem akart kijönni a gyakorlatból, ezért megörült, amikor az egyik főiskolai felvételin ráakadt egy szórólapra; több OKJ-s képzési lehetőség közül végül az alkalmazott grafikusi szakképzést választotta.
Elmondása szerint ez a két év nagyon jó volt arra, hogy felkészítse a főiskolára, mert nem felejtette el az alapokat, és olyan új ismeretekre tett szert – geometria, perspektíva -, amelyeket a főiskolán hasznosíthat.
Szakiránya befejezése után maradhatott volna még egy évet, hogy webgrafikára specializálódjék, de 2003-ban felvételt nyert Szegedre, így csak az alkalmazott grafikát fejezte be.
Az egri iskolát egy alapítvány tartja fenn, egy félév 25 ezer forintba kerül. Az iskola mintha átmenet lett volna egy középiskola és egy főiskola között. Megszabott órarendje volt, egy nap öt-hat 90 perces órára kellett bejárni, szakosított tantárgyak: számítógépes grafika, kiadványszerkesztés, vállalkozási ismeretek, és angol. Általában délután ötig tartottak az órák, amelyeken elméletet tanultak, a gyakorlati tárgyakkal viszont csak este nyolc körül végeztek.
A főiskolánál jóval gyorsabb tempóban haladnak az OKJ-sek, mivel két év alatt kell eljutniuk a kockától az akt rajzolásáig, míg az előbbiben több idő van jobban megismerni és bővebben elemezni egy-egy témakört.
Egri éveit a fiúkollégiumban töltötte, akkor még “külsős” kollégiumokkal szerződött az iskola, de mostanra már saját kollégiumaik is vannak. Először egy katonai kollégiumban voltak elhelyezve, ami miatt számos vicces helyzet adódott: nekik legtöbbször csak 8-kor vagy 9-kor kellett volna felkelniük, a katonákat viszont már 7-kor ébresztették, minden reggel dübörögve masíroztak le a lépcsőn, így ők sem tudtak tovább aludni.
Különösen hasznosnak érzi, hogy az iskolában magas szintű számítógépes képzésben részesültek, a legmodernebb gépeket használhatták, olyan programokat (Photoshop, Corel draw) tanultak meg kezelni, amelyek elengedhetetlenek a grafikusszakmában.
A képzés úgy zárult, hogy egy prezentációt kellett készíteniük. Az Ezeregyéjszaka meséit illusztrálták, a képekből kiállítást rendeztek a helyi könyvtárban, és óriási sikert arattak. Azóta gyakran kérik meg ismerősök, hogy tervezzen plakátokat, szórólapokat, okleveleket, és többnyire elismerő visszajelzéseket kap.
Amiért nem a Képzőművészeti Egyetemet választotta továbbtanulása céljául, annak egyik oka, hogy nem érezte magát elég felkészültnek, és nem művész akart lenni. Nem tudja elképzelni, hogy kiállításokat rendezzen, hogy olyan magas szinten űzze ezt a szakmát. Őt inkább a műszaki dolgok érdeklik: lemez-, könyvborítók, weblapok, naptárak tervezése, számítógépes grafika, nem pedig a festőművészet.
A főiskola befejezése után szívesen lenne egy nyomdában webgrafikus, de ha úgy adódik, tanárnak is elmenne.
A jelentkezőknek alkalmassági vizsgát és nyelvi szintfelmérőt kell tenniük. Az intézmény 1991-től vesz részt országos és észak-magyarországi beiskolázásai révén a 18-23 éves korosztály iskolarendszerű képzésében. Az oktatás felsőoktatási és szakképzési hagyományokra épít, a művészeti és üzleti intézményegységek naprakész, nemzetközi és hazai szakmai területen felhasználható gyakorlati ismereteket nyújtanak, amelyek révén a tanulók jó eséllyel pályázhatnak az állásokra, valamint megalapozhatják továbbtanulásukat is. A szakközépiskola képzéseit úgy alakította ki, hogy egymásra épüljenek. Az alkalmazott művészeti és dizájn tagozaton két szakképesítés szerezhető (+1 év kiegészítéssel), az európai integrációs üzleti tagozaton pedig 3 év alatt három. Emellett egyes szakokon két tannyelvű szakmai képzés is indul, ECDL számítástechnikai vizsgákat és Pitman Qualifications államilag elismert nyelvvizsgákat szerveznek.